Paleisbrug

Vandaag gaat de rit naar ‘s-Hertogenbosch, de hoofdstad van ons mooie Noord-Brabant.
Er is hier kortgeleden een nieuwe atractie bijgekomen, De Paleisbrug genaamd.
Via landgoed Heerenbeek en landgoed Velder fiets ik richting Liempde alwaar ik de LF7b Oeverelandroute op zal pikken tot ik in ‘s-Hertogenbosch aankom.

Zoals alle LF routes een mooie afwisselende route, autoluw en veel te zien onderweg.
Net buiten Liempde passeer ik het Duits Lijntje, een oude spoorwegverbinding van Boxtel naar Wesel (Duitsland), met het oude stationsgebouw dat nu als woning fungeert.
Op internet vond ik nog wat meer informatie waarbij mij met name opviel dat het Duits Lijntje onderdeel is geweest van de internationale verbinding tussen Londen en Berlijn en verder oostwaarts richting Vladivostok. Helaas in 1950 gesloten voor personenvervoer. Zou volgens mij goed en met niet al te veel middelen om te bouwen zijn tot fietspad zoals men gedaan heeft met het Bels Lijntje.

Ik vervolg mijn weg richting Gemonde en Sint Michielsgestel om vervolgens in het zogenaamde Bossche Broek te belanden voor ‘s-Hertogenbosch waar je een mooi zicht hebt op de stad.
Al fietsend door het oude centrum van ‘s-Hertogenbosch kan ik de verleiding niet weerstaan om op een terras aan de Parade plaats te nemen en een kop koffie met een heerlijke Bossche Bol te bestellen. Met de gedachte in het achterhoofd dat ik de calorieën er op de terugweg er weer af kan fietsen smaakt het des te beter.
Nu vlug verder voor waar ik uiteindelijk gekomen ben, de Paleisbrug.

Een 250 meter lange fiets- en voetgangersbrug die een verbinding vormt tussen het stadscentrum met het Paleiskwartier. Om op de brug te komen kun je gebruik maken van de trap of een diagonaal gaande lift, ziet er uit als een funicular in een modern jasje alleen wat korter en minder hooggaand.
Ik kies voor de lift, gemak dient de mens.
Boven aangekomen op de brug tref ik een parkachtige ruimte aan van zo’n 2.500 vierkante meter. Compleet met planten, bomen, bestrating, meubilair en verlichting, alle geïntegreerd in gevouwen platen van weervast Cortenstaal . Uiteindelijk zal de brug minimaal honderd jaar moeten gaan. 

De robuuste uitstraling van het staal verwijst naar de vestingwerken van de stad. Zelfs grote namen als die van tuin- en landschapsarchitect Piet Oudolf zijn eraan te pas gekomen om het geheel vorm te geven.
Om de brug ook in de winter begaanbaar en ijsvrij te houden is deze zelfs voorzien van vloerverwarming, opgewekt uit energie die de brug zelf genereert door als enorme zonnecollector te fungeren, de overtollige energie wordt geleverd aan de omliggende wijk.
Al is er veel commentaar geweest over de kosten van deze brug, ik vind dat het resultaat er mag zijn en dat ‘s-Hertogenbosch een ware parel rijker is geworden. En mooie dingen mogen best wel wat meer geld kosten.
Ik daal de brug weer af richting straatniveau alwaar ik de rit huiswaarts aanvang op weg naar de lunch. Flink doorfietsen, wind schuin van voren zodat ik de overtollige calorieën van de Bossche Bol kan compenseren.
Thuis aangekomen staat er 58 km op de teller. Elke km weer meer dan de moeite waard.

Hier nog een leuk filmpje over de Paleisbrug

(function(i,s,o,g,r,a,m){i[‘GoogleAnalyticsObject’]=r;i[r]=i[r]||function(){ (i[r].q=i[r].q||[]).push(arguments)},i[r].l=1*new Date();a=s.createElement(o), m=s.getElementsByTagName(o)[0];a.async=1;a.src=g;m.parentNode.insertBefore(a,m) })(window,document,’script’,’//www.google-analytics.com/analytics.js’,’ga’); ga(‘create’, ‘UA-62290616-1’, ‘auto’); ga(‘send’, ‘pageview’);

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Maak een gratis website of blog op WordPress.com.

Omhoog ↑

%d bloggers liken dit: