Voorproefje

Het werd weer eens tijd voor een wat langer tochtje.
Volgens de krant kreeg het weer om te fietsen maar een mager zesje en zou er een flinke wind waaien. Toch besloten om wèl te gaan, uiteindelijk hebben we regenkleding en de kans dat je net in zo’n bui zit is, uit ervaring wetende, nooit zo groot. En wat zijn we blij dat we gegaan zijn. Prachtig weer, blauwe lucht, de route zo gepland dat we de wind in de rug hadden en een extra laagje tegen de kou.
Om half negen richting NS station van Best gefietst, kaartjes voor onszelf en de fietsen gekocht en de trein richting Nijmegen genomen. Daar begonnen waar we met onze laatste langere tocht zijn geëindigd.
Al langer was er het plan om het zgn RijnWaalpad te fietsen.

De laatste keer dat we hier in de buurt waren is het er niet van gekomen dus fietsen we het traject vandaag. Een fietssnelweg tussen Nijmegen en Arnhem vv. Erg de moeite waard. Mooie paden, prachtige bruggen en viaducten en speelse verlichting in de vorm van een fietsketting schakel, door de straatlantaarns te volgen volg je ook automatisch het RijnWaalpad. Jammer dat de gemeente Arnhem niet zo goed is aangehaakt. Want zodra we Arnhem naderen worden de paden beduidend slechter, de bewegwijzering laat ook te wensen over en de zo herkenbare straatlantaarns zijn nergens meer te bekennen. Al bij al toch de moeite om de luttele 18 km per fiets af te leggen.

Uiteindelijk komen we aan bij het net geopende futuristische centraal station van Arnhem alwaar we de LF4 Midden-Nederland route oppikken.
In Arnhem begint het al aardig te klimmen en te dalen. Ook al hebben we dan geen strenge winter en hebben we eigenlijk heel de winter doorgefietst, toch is goed te merken dat de conditie wat heeft in moeten leveren.
De stad verlatend komen we in de ‘chique’ gemeente Rozendaal, passeren we het gelijknamige kasteel en al klimmend fietsen we de mooie natuur van de Veluwe in. Hier en daar betekend het wel wat zwaarder trappen, maar dat word beloond door schitterende vergezichten over uitgestrekte bos- en heidegebieden, zoals bij de Posbank. Waar we ons trakteren op een kop koffie met een heerlijk stuk walnoten/honing gebak.

We vervolgen onze weg richting Zutphen en verlaten na km’s bos en heide de Veluwe. Het landschap veranderd langzaam en wordt opener. We gaan door het centrum van Brummen en uiteindelijk fietsen we door de uiterwaarden van de IJssel. We zijn inmiddels overgegaan op de LF3 Hanzeroute. Hier merken we dat het buiten de luwte van de bossen toch wel stevig waait en ondanks het zonnetje is het nog best wel fris. Het landschap in nu heel open en in de verte zien we de kerktoren van de Hanzestad Zutphen al opdoemen. Heel even spelen we nog met de gedachte om door te fietsen naar Deventer. Maar gezien de tijd van de dag, de temperatuur en het vroeg intreden van de avond besluiten we dat Zutphen ver genoeg is.
Na nog een stuk langs de IJssel gefietst te hebben fietsen we onder de Drogenapstoren Zutphen binnen. In een rap tempo bekijken we een deel van het oude stadscentrum wat zeer de moeite waard is. Een stadscentrum waarvan het loont in het voorjaar eens terug te gaan om beter te bekijken.
Op Station Zutphen stappen we op de trein weer richting ons Brabant. Thuis aangekomen toch weer mooi een 77 km weggetrapt en al fietsend genoten van het weer en al het moois onderweg.