Even iets anders

‘Het plan was een paar dagen Hoorn – Enkhuizen en omgeving in Noord Holland.

Maar, gezien het typische Nederlandse zomerweer, werd op het laatste moment de planning omgegooid en de neus van de auto richting Italie ingestuurd. Hebben we in ieder geval nog een paar dagen zomers weer.
Onderweg een tussenstop in de steden Augsburg en Salzburg (beide de moeite waard voor een bezoek) tot slot nog een paar dagen Torri de Benaco aan het Garda meer.
Nou heeft Italie veel te bieden, waaronder het lekkere eten. Ter compensatie voor de caloriën heb ik deze keer m’n fiets maar achtrin de auto gedaan. Kan ik ’s ochtend een stuk gaan fietsen en ’s avonds zonder een al te groot schuldgevoel een lekker bord pasta eten.
Rond lunchtijd arriveren we bij het hotel. De zon hoog aan de hemel en temperatuur 28+. Dit is dus waar we voor gegaan zijn. Eerst de lunch met een koid pilsje. Dan fiets in elkaar zetten en vanmiddag een proefritje maken.

Deze keer niet het geluid van de regendruppels op mijn regenjack maar het geluid van honderden cicade. Alsof men overal met een soort van bosmaaiertjes/kantenknippers aan het werk is. De heerlijke geur van bloeiende oleanders en cipressen, de warme zon, volop genieten.
Dat genieten wordt wat minder als ik al te enthousiast de eerste weg berg op in sla. Al na een twee en een halve km en drie tussenstops vallen de druppels zweet van mijn hoofd gestaag op het frame en de grond. Ook niet zo vreemd, vanwege het slechte weer weinig gefietst dus de conditie laat nog te wensen over. Daarbij is de temperatuur al boven de 30 opgelopen. Ik besluit rechtsomkeer te maken. Dit gaat een heel stuk makkelijker. In no time zit ik boven de 60 km p/u en voor ik het weet sta ik weer beneden. Morgenvroeg, als het wat koeler is, ik geen lunch en bier op heb maar weer eens proberen.
Voor vandaag maar eens rustig aan het zwembad en op het terras. Ook niet bepaald een straf.
Dag 2 nieuwe poging.
Rond half acht op de fiets gestapt en richting het plaatsje Garda getrapt. De temperatuur is aanzienlijk lager en het voelt heerlijk aan. Vanuit Garda de afslag omhoog naar Albisano. Voelt al direct beter. Gestaag klimt de weg omhoog.

Sommige stukjes wat minder steil sommige stukjes heel stijl. Ik haal zelfs 2 mtb’s in die dezelfde klim omhoog maken, heel goed voor het moraal. Vandaag lukt het, wel 2 keer even gestopt om op adem te komen.

Nee een klimmer zal ik nooit worden. In Albisano aangekomen wordt ik beloond met een prachtig uitzicht over het Garda meer. De 5 km naar beneden gaat me een stuk makkelijker af.
Ik kan vanavond met een gerust hart een heerlijk bord pasta wegwerken.
Dag 3
Ik zit weer bijtijds op mijn fiets. Het is heerlijk rustig op de weg, de zon is nog achter de berg en de temperatuur is goed.

Op mijn gemak trap ik weer richting Garda. De paar wielrenners die ik tegenkom zie ik naar alle waarschijnlijkheid straks weer want het is nogal een geliefd rondje. De meeste doen het rondje echter in tegengestelde richting.
Het gaat vandaag al een stuk makkelijker berg op. Fietste ik gisteren vooral in de 1ste en 2de versnelling vandaag lukt het al in de 3de en 4de. Ik hoef zelfs geen tussenstop te maken om op adem te komen.

Ondanks alle lieftallig lachende Madonna’s, Barbara’s en andere heilige langs de weg zal het klimmen toch nooit mijn hobby worden.
Nog even een rondje door het dorp, wat opfrissen en dan aan het ontbijt waar Wim al op mij zit te wachten.
Bijkomend groot voordeel van deze ochtend tochtjes is dat ik me heerlijk fit voel.

Dag 4

Vandaag pas ik de ronde toch maar wat aan en houd ik het vlak. Het was gisteravond erg gezellig. Misschien een beetje te gezellig. Met net iets te veel alcohol houdende drank.

Gelukkig ligt er pal aan het meer een weg die goed te volgen is en ’s ochtends niet al te druk.
Ook vanaf hier is het uizicht over het water naar de stijle oever aan de andere kant mooi.
Morgen weer richting huis waar het weer, naar wat we vernomen hebben, ook wat is opgeknapt.
Al waren de tochten afgelopen dagen niet erg lang, ze waren zeker de moeite. Ook weer eens alle 14 versnellingen van de Rohloff kunnen gebruiken, komt bij ons in NL niet vaak voor.
De fiets kan weer opgetuigd worden met spatborden, pakkendrager en verlichting. Al moet ik toegeven dat deze ‘zomer outfit’ hem toch ook wel stond.